Monday, August 30, 2010
PENULIS GURU
PENULIS INTELEK AGAMA
- Syed Sheikh al-Hadi
- Ahmad Muhammad Rashid Talu
Thursday, August 19, 2010
KELEBIHAN TINGKATAN 6
- Ianya diiktiraf bagi kemasukan ke kebanyakan universiti di serata dunia.
- Dengan sijil STPM pun sudah boleh bekerja dengan kerajaan mahupun swasta. Syaratnya dapat 4 prinsipal atau 3 prinsipal 2 subsid mana-mana yang terpakai berdasarkan prinsipal terendah.
- Kiraan pointer STPM berdasarkan campur kesemua pointer subjek diambil bahagi dengan 4 sahaja. Kalau dapat 3.00 ke atas tu kira ok la tuu.Pointer nak masuk universiti guna STPM ni tak tinggi berbanding kursus matrikulasi, pra-u lain, diploma dan sebagainya kerana taraf akademiknya sangat hampir dengan universiti. Orang cakap sebelah kaki kat u kalau masuk form six ni. Itu sebab subjeknya walaupun ambil 4 atau 5 subjek bebannya lagi susah kerana perlu belajar sangat mendalam dalam setiap subjek malah ada budak matrikulasi pun belum tentu dapat skor bila jawab soalan STPM ni.
- Setiap sujbek majoriti kena ambil 4 kertas atau bahagian bergantung ikut subjek laaa.
- Sastera pun susah, sains pun susah. Dikatakan peperiksaan top 5 tersusah di dunia, entahlah… tapi kualiti sijil STPM nie bertaraf diploma di jabatan kerajaan sekarang nie. Maksudnya boleh cuba mintak jawatan bertaraf diploma di jabatan kerajaan spa.gov.my… layari laman web ni, Semua jawatan diploma boleh cuba ambil.
- Setiap subjek lulus prinsipal akan dapat taraf Advanced Level (setaraf A-Level) Cambridge, UK, power tuuuuuu… Taraf A-Level ni sangat tinggi tau, diploma pun belum bertaraf A-Level lagi tau, STPM dah ada daaa.
- Berdasarkan pengalaman taraf soalannya sama kualiti dengan soalan peperiksaan luar negara Cambridge GCE A-Level… setaraf tu… yang diambil oleh kebanyakan budak omputih luar negara untuk masuk universiti.
- Di luar negara STPM digelar Senior Cambridge, SPM – Junior Cambrige.. kekadang High School Certificate(HSC), High School Diploma di US.
- STPM ni sebenarnya peperiksaan University Cambridge kemudian diadakan di IPTA kita. Aku ni bekas pelajar STPM 2005 – dapat 5 prinsipal tuuu… cayalah…pointer pun ok dapat apply kerja kat kerajaan.
- Lagi satu STPM ni laku jugak kat luar negara boleh cari makan dan lanjutkan pelajaran terkenal seluruh dunia. Kelayakan STPM ni bertaraf dunia tau…
- Lulus sekurang-kurangnya 3 matapelajaran atas Gred E dan lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM; ATAU
- Lulus 2 matapelajaran dan lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM dengan syarat kedua-dua matapelajaran yang lulus itu mestilah sekurang-kurangnya mendapat Gred C dan C atau Gred B dan D atau Gred A dan E; ATAU
- Lulus sekurang-kurangnya 2 matapelajaran atas Gred E dan 2 matapelajaran atas Gred R serta lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM; ATAU
- Lulus sekurang-kurangnya 4 matapelajaran yang berlainan atas Gred E dan lulus Pengajian Am dalam peperiksaan STPM yang dikumpulkan dalam 2 peperiksaan dalam tempoh 3 tahun berturut-turut.
ok macam nie…
O-Level (Ordinary Level); SPM. tahap biasa, di Malaysia dikatakan kredit atau kepujian.
A : 4.00
A-: 3.67
B+: 3.33
B : 3.00
B-: 2.67
C+: 2.33
C : 2.00
C-: 1.67
D : 1.33
D-: 1.00
F : 0.00
Wednesday, August 11, 2010
LATIHAN SAJAK SEWAKTU MELINTASI KUNDASANG
(b) Bincangkan dua persoalan sajak ini. [4]
(c) Jelaskan dua sebab penyajak mengagumi tempat yang dilawatinya. [6]
(d) Huraikan empat unsur gaya bahasa dalam sajak ini beserta contohnya. [12]
Skema Permarkahan
(a) Tema sajak
F: Keindahan alam semulajadi.
H/C: Terpegun akan keindahan alam sewaktu melalui kawasan Kundasang. Keadaan hutan, bukit-bukit dan deretan lalang menarik perhatian penyajak. Matahari melimpahkan sinar mutiaranya ke atas bukit-bukit, hutan, deretan lalang dan kebunan kubis.
1 isi = 3 markah (2 markah Fakta, 1 markah Huraian/Contoh)
(b) Dua persoalan sajak
F1: Hubungan manusia dengan alam sekitar
H/C: Manusia mengagumi keindahan alam yang dapat dinikmatinya. Dengan itu, manusia akan mendekatkan diri dan sangat rapat dengan keindahan tersebut.
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warnanya
tak terusik.
F2: Kesan satu pengembaraan
H/C: Penyair dapat menenangkan jiwanya yang sebelum ini penuh dengan kecelaruan di bandar.
ke atas bukit-bukit, hutan, deretan lalang
dan kebunan kubis
menyentak celaru kehidupan yang kupapah
F3: Kedamaian
H/C: Penyair merasakan tempat yang dilawatinya amat mendamaikan jiwanya.
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warnanya
tak terusik.
F4: Penorokaan alam
H/C: Penyair merasakan alam sekitar Kundasang masih terpelihara daripada penerokaan dan masih belum tercemar.
Aku telah dihimpit bising peradaban
kasih dan cinta manusia
yang luput
ketika kau tetap abadi menatap alam
menyaksi kejadian serba takjub
1 isi = 2 markah ( 1 markah Fakta, 1 markah Huraian/Contoh)
2 isi x 2 markah = 4 markah
(c) Dua sebab penyajak mengagumi tempat yang dilawatinya
F1: Kawasan yang dilawati itu indah / tenang / damai.
H/C: Sewaktu melintasi Kundasang
matahari melimpahkan sinar mutiaranya
ke atas bukit-bukit, hutan, deretan lalang
dan kebunan kubis
menyentak celaru kehidupan yang kupapah
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warnanya
tak terusik.
F2: Kawasan yang dilawati itu tidak tercemar atau terusik.
H/C: Aku telah dihimpit bising peradaban
kasih dan cinta manusia
yang luput
ketika kau tetap abadi menatap alam
menyaksi kejadian serba takjub
F3: Kawasan itu dapat menghindarkan kecelaruan hidup.
H/C: menyentak celaru kehidupan yang kupapah
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warna
tak terusik.
Pilih 2 isi
1 isi = 3 markah (2 markah Fakta, 1 markah Huraian/Contoh)
2 isi x 3 markah = 6 markah
(c) Empat gaya bahasa dalam sajak ini:
F1: Personafikasi
H: Pemberian sifat manusia kepada benda-benda yang tidak bernyawa.
C: angin dingin mengusap pohon-pohon
menyentak celaru kehidupan yang kupapah.
F2: Paradoks
H: gaya bahasa yang bertentangan kata-kata dalam ayat. Suasana/keadaan yang berlawanan.
C: sepi namun sentosa
F3: Hiperbola
H: Pernyataan yang dibuat secara berlebih-lebihan untuk menekankan sesuatu pandangan, idea atau peristiwa.
C: Aku telah dihimpit bising peradaban
F4: Aliterasi *
H: Perulangan bunyi konsonan
C: sewaktu melintasi Kundasang (s)
melupakan aku sedetik (k)
F5: Asonansi *
H: Perulangan bunyi vokal
C: menyentak celaru kehidupan yang kupapah (a)
untuk melentur keras watakku (u)
* Mana-mana contoh lain yang sesuai
Pilih 4 isi
1 isi = 3 markah (2 markah Fakta, 1 markah Huraian/Contoh)
4 isi x 3 markah = 12 markah