Bahagian A
(Sejarah dan Pengenalan Kesusasteraan Melayu)
1.
Cerita legenda merupakan dokumentasi sosial masyarakat Melayu yang dikaitkan
dengan tokoh-tokoh yang hebat.
a) Apakah maksud cerita legenda dan berikan 3 contoh karya? [7]
b) Berdasarkan salah satu contoh karya yang anda berikan jelaskan sejauh mana ia
menepati ciri-ciri sesebuah cerita legenda. [9]
c) Apakah fungsi cerita legenda kepada masyarakat? [9]
2. Sastera agama
merupakan salah satu sastera tulisan yang mendapat tempat dalam kalangan
orang-orang Melayu di nusantara.
a)
Nyatakan
EMPAT jenis/golongan cerita mengenai tokoh
Islam yang terdapat dalam sastera agama tersebut. [4]
b)
Jelaskan TIGA
ciri sastera agama. [6]
c)
Sastera agama
menyenaraikan watak nabi-nabi Allah yang terkenal. Huraikan watak dan
perwatakan nabi-nabi Allah yang terdapat dalam sastera Agama. [15]
Bahagian B
(Karya Agung)
3.
Teliti petikan berikut dan jawab soalannya.
Syahdan bagindalah yang pertama-tama
meletakkan “kekuningan larangan”, tidak dapat dipakai orang keluaran, dan
diambil akan sapu tangan; dan tiada dapat dibuat tepi tabir dan ulasan bantal
besar dan tilam, dan bungkus barang apa-apa, dan akan karang-karangan benda;
dan tiada dapat diambil akan perhiasan rumah; dan lain daripada itu pun tiada
juga dapat, melainkan kain, baju, dan destar, tiga perkara itu jua yang dapat
dipakai. Dan larangan berbuat rumah bermanjungan bertiang gantung, tiada
terletak ke tanah: dan bertiang terus dari atap, dan peranginan; dan jikalau
perahu, bertingkap berpenghadapan, dan tidak dapat orang memakai penduk dan
teterapan keris; sebesar-besar orang keluaran tiada dapat bergelang kaki emas,
dan jikalau berkeroncong emas berkepala perak tiada boleh.
(Sulalatus Salatin : MPM, DBP, A
Samad Amad. hlm 74)
a) Siapakah baginda dan
apakah peristiwa yang berlaku sebelum petikan di atas? [9]
b) Apakah larangan yang
terdapat terdapat di dalam petikan di atas? [10]
c) Apakah kepentingan
larangan tersebut jika dilihat dalam konteks hubungan raja dan
rakyat? [6]
4. . Teks Sulalatus Salatin
banyak memaparkan unsur-unsur kritikan yang dilakukan untuk mengkritik golongan
raja dan rakyat. Berdasarkan pernyataan tersebut jelaskan dengan mengemukakan
contoh-contoh peristiwa yang sesuai.
[25]
Bahagian C :
PROSA MELAYU TRADISIONAL
5. Teliti petikan di bawah dan jawab
soalan berikutnya.
Maka
Maharaja Gatotkaca pun berjalanlah lakunya seperti gunung api hendak
menghanguskan alam ini rupanya. Maka segala tunggul dan panji-panji pun seperti
bunga lalang berkiaran ditiup oleh angin dan segala rakyat itu berjalan terlalu
banyaknya bergemerlapan rupa mahkota segala raja-raja seperti awan ditiup oleh
angin yang maha keras. Demikianlah rupanya rakyat berjalan itu dan bercoraknya
pakaiannya seperti bintang rupanya.
Maka kelihatanlah Gunung Ugra Bajra.
Maka segaja rakyat Maharaja Gatotkacapun turun dari udara berlindung di balik
bukit itu. Maka segala rakyat raksasa itu pun sekaliannya berbuat tempat
berhenti. Maka diambilnya segala batu kayu dan segala gunung dibongkarnya dan
bukit dan beberapa pohon kayu yang besar-besar dicabutnya daripada hendak
bangat dan matahari pun baharu terbit berayun-ayun. Maka peraduan Maharaja
Gatotkaca dan Sang Bimanyu pun diperbuat dengan sebentar juga sudah.
(Dipetik
daripada Majlis Peperiksaan Malaysia (peny),2003,Mutiara Sastera Melayu Tradisional,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, halaman 94)
a)
Jelaskan lima gambaran kehebatan
yang dimiliki oleh angkatan Maharaja Gatotkaca seperti dalam petikan di
atas. [10]
b)
Buktikan bahawa hikayat ini adalah sebuah hikayat berunsur Hindu. [15]
6.Berdasarkan Kitab Hadiqat al-Azhar wa
al-Rayahin,dalam Mutiara Sastera Melayu Tradisional,
a) Nyatakan tiga persoalan yang diutarakan dalam sastera kitab ini. [9]
b) Jelaskan sifat-sifat Imam Shafii r.a. dan
mengapakan ia wajar anda jadikan contoh. [16]
Bahagian D :
PUISI MELAYU TRADISIONAL
7. Baca puisi di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Berkata ilmu akulah sultan,
Kerajaan aku darat dan lautan,
Jahil berseru akulah syaitan,
Ikutlah aku merata sultan.
Ilmu itu gemala sakti, 5
Sinarnya cerah cahaya sejati,
Asal puncanya lamun didapati,
Sukar bercerai sehingga mati.
Harganya tidak dapat ternilaikan,
Sebuah dunia belinya bukan, 10
Kuasanya bersukat digunakan,
Di laut, di darat, di rimba dan pekan.
Jasa seorang ialah taulan,
Teman berbeka suluh berjalan,
Jasa berhimpun ialah pengenalan, 15
Hiasan penyata polan si polan.
Bagi yang duka ia penghibur,
Ia penerang bagi yang kabur,
Ialah kandil di dalam kubur,
Lamun dengannya beramal subur. 20
Ialah penerang ke jalan syurga,
Ia pemuas tekak dan dahaga,
Ialah sungai ialah telaga,
Laut yang luas ialah juga.
Ialah alat sangat berguna, 25
Idaman orang yang bijaksana,
Hampirnya luas pandang sejuta,
Tepinya ajal sempadannya fana.
(dipetik daripada MUTIARA SASTERA MELAYU TRADISIONAL, halaman
284-285)
a) Apakah tajuk puisi di atas. [1]
b) Nyatakan
persoalan-persoalan yang terdapat dalam puisi di atas. [12]
c) Huraikan EMPAT
teknik penulisan puisi tersebut. [12]
8. Baca petikan puisi di bawah ini dan
jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Kekasih
Kekasih aku
seperti nyawa mulia juga,
Kekasih ia
juga dengan bawa pun ia juga,
Dijauh
daripada nyawa itu barang siapa,
Jika seribu
tahun hidup sia-sia juga,
Yang ada
serta ia bahawa itu sentiasa,
Sekaliannya
kesukaan ia sedia-sedia juga,
Nyawa itu ia
menghidupkan segala hati hidupan nyawa dan
hati manusia juga membawa suka,
Hati yang
menghilangkan halar kekasihku itulah yang setia
juga,
Kekasihku itu
yang menyukakan hati hidayat itu adanya,
Lagi hidayat
juga bukhari itu adanya,
Serta nyawa
itu ia juga,
Beruntung
lagi berbahagia jua.
a)
Apakah
jenis puisi di atas. [1]
b)
Jelaskan
unsur keindahan bahasa yang didapati daripada puisi tersebut. [12]
c)
Huraikan
empat mesej yang hendak disampaikan oleh
pengarang dalam puisi tersebut [12]
-: SOALAH TAMAT :-
No comments:
Post a Comment