BAHAGIAN A:
Sejarah Kesusasteraan Melayu dan Kritikan Sastera
1.
Sarjana-sarjana
sastera banyak memperkatakan pembaharuan
yang dibawa oleh Abdullah Munsyi dalam kesusasteraan Melayu moden.
Berdasarkan
pernyataan di atas,
(a)
Jelaskan
latar belakang Abdullah Munsyi [5m]
(b)
Bincangkan lima pembaharuan yang diperkenalkan Abdullah Munsyi dalam karya-karyanya. [20m]
2.
Dalam
sejarah Kesusasteraan Melayu, bidang kritikan dapat dianggap yang termuda
kelahirannya berbanding dengan genre cerpen, sajak, novel dan drama. Secara
khusus, kelahiran kritikan adalah kesan
tindak balas berikutan daripada kelahiran genre yang lain.
(Sejarah Kesusasteraan Melayu, Jilid 2, hal.397, DBP 1990)
Berdasarkan
pernyataan di atas,
(a)
Jelaskan
maksud kritikan sastera. [5m]
(b)
Huraikan
lima fungsi kritikan sastera. [20m]
BAHAGIAN B
: Novel dan Cerpen
3.
Novel
Saudagar Besar dari Kuala Lumpur karya Keris Mas kaya dengan mesej dan
pengajaran. Berdasarkan pernyataan ini, huraikan lima mesej yang terdapat dalam novel tersebut. [25m]
4. Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya.
“Mana ada kawasan kosong di
tepi jalan? Kalau ada pun semua tanah orang.” Suara Dak-Joh meninggi.
“ Ada, kata mereka. Aku
sudah dengar.”
“Di padang sekolah? Itu
saja tanah milik kerajaan.”
“Di seberangnya, kudengar.
Ada dia orang sebut beberapa kali.”
“Di seberangnya? Dak-Joh
terlopong bagaikan orang kedunguan. “Di perdangauan
perkuburan itu?” Dia cuba menipu perasaannya sendiri.
Eh, tidak. Di…….ah, di
situlah.”
Celaka! Sudah gila?”
Ongkat tidak berani
mengatakan apa-apa lagi. Dia tidak berani memandang Dak-Joh. Mukanya terlalu
garang. Bibirnya terdorong ke dalam rongga mulutnya. Gigi rahangnya yang
tinggal dua batang mengetap bibir atasnya.
(Dipetik daripada Mutiara
Sastera Melayu Moden,
MPM, DBP, 2003,hlm.81)
(a) Apakah yang dimaksudkan
dengan pendangauan itu dan apakah
akibatnya jika pendangauan itu diganggu?. [5m]
(b) Huraikan empat nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam cerpen ini. [8m]
(c) Huraikan:
i. Tiga perwatakan Dak-Joh. [6m]
ii. Tiga perwatakan Yang Berhormat Hamdan. [6m]
BAHAGIAN C : DRAMA
Jawab satu soalan sahaja dalam
bahagian ini.
5. Baca petikan drama di
bawah ini, dan jawab soalan-soalan mengikutinya.
DAHLAN
: Aku tetap menurutkan kata hati, segala nasihat dari siapa pun tak bererti. (Duduk sebentar kemudian keluar. Suara orang
– Inspektor Polis – mengetuk dari luar sebeng. Dahlan perlahan-lahan masuk).
INSPEKTOR : Encik ....
encik .... (sambil mengetuk)
DAHLAN : Siapa? (Datang rapat ke hadapan).
INSPEKTOR : Saya dari balai
polis.
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny], 2003.
Drama “Lawyer Dahlan” dalam Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 218)
(a) Nyatakan empat perubahan sikap Dahlan selepas
pulang dari England. [4m]
(b) Galurkan dua peristiwa penting sebelum Dahlan
berkata: Aku tetap menurutkan kata hati, segala
nasihat dari siapa pun tak bererti dan satu
peristiwa penting selepas dialog tersebut. [9m]
(c) Shaharom Husain seringkali
memperlihatkan pertentangan pendapat antara Dahlan
dan Pak Hamid dalam drama ini. Huraikan tiga
peristiwa yang menunjukkan situasi tersebut. [12m]
6. Baca petikan drama di
bawah ini, dan jawab soalan-soalan mengikutinya.
HALIMI: Dalam
tahun 1965, J.M.Aziz jatuh sakit dan tidak dapat melihat keadaan sekeliling.
Dengan murah hati J.M.Aziz telah membenarkan saya menunjukkan gambar-gambarnya
apabila beliau jatuh sakit. Tetapi, masih lagi tersenyum.
(Gambar-gambar
ditayangkan. Muzik)
(Cik
Lijah berjalan masuk)
Ya, dia sering tersenyum,
sebab penyakit itu tidak dapat menyentuh jiwanya; Cuma tubuh badannya saja.
Saya berkata kepada beliau, J.M. itu “Jiwa yang Memuji”, dan menari seperti
pergerakan penari-penari “The Whirling Dervishes” yang cuba mendekati diri
kepada Allah; bukan “Jiwa Merana”.
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny], 2003.
Drama “Malam Ini Penyu Menangis” dalam Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 247)
(a)
Nyatakan
empat keadaan kehidupan J.M.Aziz
selepas jatuh sakit. [4m]
(b)
Huraikan
tiga keistimewaan J.M.Aziz yang
terdapat dalam drama ini. [9m]
(c)
Bincangkan
tiga pemikiran yang ingin
dikemukakan oleh pengarang dalam drama di atas. [12m]
BAHAGIAN D : SAJAK
Jawab satu soalan sahaja dalam
bahagian ini.
7. Baca sajak di bawah dengan teliti dan jawab
soalan-soalan yang mengikutinya.
Membunuh Mimpi
(sebuah pesan
untuk Mayawati)
Usman Awang
Usiamu menghampiri sunti dara
mengibarkan rasa di selendang sutera
menyembunyikan malu di bilik terkunci
diselubungi rindu lagu dan tari
seribu bayang seribu mimpi 5
yang manis indah kerana itulah mimpi.
Mimpi itu adalah keajaiban anugerah
tapi dialah nanti menyebabkan kau
gundah
terasing di cermin kenyataan
kehidupan yang ganas dan kejam. 10
Sunti daraku,
jangan kau pinjam lamunanku, hati
seorang ayah
yang kini kubenci sebab begitu lemah
selamanya mimpiku hidup itu serba
indah.
Bunuhlah mimpi itu, anakku 15
kau membunuh segala palsu
lagu dan rindu
yang selalu menipumu.
Dapatkan keberanian hidup baru
dari kekuatan hati dan ketinggian ilmu 20
Puisi-puisi
Pilihan Usman Awang, 1987
Dewan Bahasa dan Pustaka
Mutiara Sastera Melayu Moden, Kuala Lumpur: DBP, hlm 270 )
(a) Jelaskan maksud rangkap di bawah ini.
(i) Mimpi itu adalah keajaiban anugerah
tapi
dialah nanti menyebabkan kau gundah
terasing di cermin kenyataan
kehidupan yang ganas dan kejam. [4m]
(ii) Dapatkan keberanian hidup baru
dari kekuatan hati dan
ketinggian ilmu [3m]
(b) Bincangkan dua
persoalan dalam sajak di atas. [6m]
(c) Huraikan tiga
gaya bahasa sertakan fungsinya [12m]
8. Baca
petikan sajak di bawah dan jawab soalan mengikutinya.
Bulan
Berdarah
Nahmar Jamil
Setiap kali kuintip bulan
indah
setiap kali ia berubah
wajah
bulan yang kukenali kini
bukan bulan dulu
bulan yang kupandangi bagai
ketuaan ditelan waktu.
Dulu aku bersorak gembira
dan tertawa 5
melihat bulan kanak tidak
mengenal diam
dulu aku dikejar rindu,
berahi dan dendam
melihat bulan remaja
mengepak gagah perkasa.
Bulan yang kukenali kini
bulan Islam
bulan yang tidak mengenal
geografi bumi 10
bulan yang tidak mengenali
asyabiah putih dan hitam
bulan yang bertanah air
akidah bersempadan ukhrawi.
Bulan yang dipandang kini
menitis darah dan basah
menitis di negeriku, di
Afghanistan, Iran, dan Iraq
menitis di setiap benua di
mana berteduh pucuk aqidah 15
aku tertanya akan hikmahnya
kapan berhenti atau tidak.
Bulan berdarah menitis di
tubuhku dan aku menangis
bersama rakyat Palestin,
Moro, Pattani, Eritrea dan
semua yang tergilis
aku bertarung di negeri
menegakkan manhaj kedaulatan 20
di tengah sengketa puak
antara kebatilan dan kebenaran.
Bulan berdarah menitis dan
aku mendepani kurun
kurun serigala menerkam
mangsa seperti di Sahara Afrika
tetapi aku bangkit dengan
luka tanpa mengenal putus asa
akidahku pantang dicabar
meski dijejal mayat bertimbun. 25
Bulan berdarah menitis dan
mata enggan lelap
aku memimpikan arus merah
bertukar arus para syuhada
apabila semua dikembalikan
kepada janji padu dan tegap
janji kemenangan al-ummah
di kehadiran awal keagungannya.
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.], 2003.
Mutiara Sastera Melayu Moden
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 294-295)
(a) Huraikan dua gambaran kehidupan masyarakat dalam
sajak di atas. [4m]
(b) Dengan memberikan contoh,
huraikan tiga harapan yang ingin
dikemukakan oleh penyajak dalam
sajak di atas. [9m]
(c)
Huraikan
empat penilaian anda terhadap gaya
bahasa sajak di atas. [12]
-:SOALAN
TAMAT:-
soalan ini dari Kedah ke???
ReplyDelete