PENGENALAN
• Penulis2 yang bertugas sebagai wartawan dan terlibat secara langsung dalam penerbitan akhbar dan majalah.
• Pelbagai latar pendidikan.
• Mempunyai cita-cita yang tinggi bagi menyedarkan masyarakat tentang masalah2 yang berlaku.
• Ada yang bergiat dalam politik semasa.
TOKOH-TOKOH PENTING
• Abdul Rahim Kajai
• Ishak Haji Muhammad
• Syamsuddin Salleh
• Raja Mansor
• Ahmad Nawawi Muhammad
SUMBANGAN….Cerpen
• ABDUL RAHIM KAJAI:
– Antologi Pusaka Kajai I, II, III, IV
– Antologi Banyak Udang Banyak Garam
– Antologi Lain Padang
• Antara cerpen beliau:
– Awang Putat, Si Mat Pisang Rebus, Jamil-Jamilah
• ISHAK HAJI MUHAMMAD:
– Antologi Segar
– Antologi Lenggang Kangkong
• Antara cerpen beliau:
– Istana Berembun, Dolly-Bidadari Dari Shanghai, Rumah Kecil Tiang Sebatang, Burung Terbang Jangan Dipipiskan Lada.
SUMBANGAN….Novel
• ISHAK HAJI MUHAMMAD
– Putera Gunung Tahan
– Anak Mat Lela Gila
– Anak Dukun Deraman
– Budak Beca
– Tijah Tukang Cukur
• SYAMSUDDIN SALLEH
– Hidup yang Derhaka
– Siasat yang Dahsyat
– Kasih Berbalas
– Puteri Hutan Tanah Melayu
• RAJA MANSOR
– Bidadari Tanah Melayu
– Masa ke Mana
– Cinta Berahi Seorang Perempuan
SUMBANGAN….Rencana
• Menyentuh soal agama & masyarakat.
• Banyak disiarkan dalam akhbar dan majalah seperti Majlis, Warta Jenaka, Utusan Melayu dan Warta Ahad.
• Rencana Abdul Rahim Kajai banyak disiarkan dalam Utusan Melayu dan Lembaga Melayu.
TEMA DAN PERSOALAN
KESEDARAN NASIB BANGSA DAN NASIONALISME
• Cerpen ‘Istana Berembun’
• Cerpen ‘Dolly-Bidadari Dari Shanghai’
• Cerpen ‘Anak Dibuat Denak’
KEMUNDURAN EKONOMI ORANG MELAYU
• Cerpen ‘Awang Putat’
• Cerpen ‘Istana Berembun’
• Cerpen ‘Dolly-Bidadari Dari Shanghai’
• Cerpen ‘Anak Dibuat Denak’
MORAL, AKHLAK & KEAGAMAAN
• Cerpen ‘Jamil-Jamilah’
• Cerpen ‘Bercerai dalam Neraka Bertemu dalam Syurga’
• Cerpen ‘Apa Salahnya Riadah Gadis?’
• Novel ‘Puteri Hutan Tanah Melayu’
SIFAT-SIFAT KARYA
PLOT
• Binaan plot agak longgar.
• Pengarang mementingkan mesej
• Kemenangan sering berpihak kepada watak baik,watak jahat akan menerima balasan yang setimpal.
• Terdapat unsur-unsur khayalan
• Jalinan plot terganggu oleh peristiwa yang tidak penting.
WATAK & PERWATAKAN
• Protagonis & Antagonis
• Perlukisan watak - hitam putih, Encik/Si
• Watak jahat biasanya orang Inggeris, Cina, DKK, DKA & pembesar yang tamak.
• Watak berpasangan.
• Watak menjadi ‘boneka’ pengarang.
GAYA BAHASA
• Tidak seragam - bergantung kpd latar pendidikan penulis.
• Terdapat gaya bahasa laporan.
• Wujud pengaruh tradisi.
• Mementingkan mesej @ pengajaran.
• Bersifat didaktik mengenai agama dan politik.
No comments:
Post a Comment