Definisi
Mantera ialah kata-kata yang diucapkan untuk mendapatkan sesuatu dengan kuasa ghaib (melalui mimpi). Jampi ialah kata-kata tertentu yang diucapkan untuk mendapatkan kesaktian (seperti menyembuhkan penyakit dan sebagainya). Mantera juga diberi pengertian sebagai ungkapan kata-kata yang digunakan pawang dan bomoh Melayu dalam upacara-upacara yang mempunyai berbagai ragam maksud dari segi kepercayaan lama seperti digunakan dalam doa dan pendinding keselamatan daripada segala bencana iaitu digunakan dalam upacara-upacara ritual, pemujaan kepada penunggu dan semangat, juga dalam kerja-kerja bersangkut paut dengan pertanian dan menangkap ikan (supaya menjauhkan bala dan kerosakan segala bencana).
Ciri-ciri Mantera
Dari segi bentuk :
i. Bentuk bebas atau tidak terikat
ii. Jumlah baris dalam satu rangkap adalah bebas / tidak tetap
iii. Jumlah rangkap bagi satu-satu mantera juga adalah bebas.
iv. Rima akhir baris adalah bebas iaitu tidak ada skema rima yang tertentu.
Dari segi isi :
i. Mengandungi pengucapan dan doa yang penuh dengan kata-kata pujian dengan tujuan membawa keuntungan dan menjauhkan bencana.
ii. Mengandungi unsur-unsur atau ungkapan magis yang digunakan dalam upacara-upacara tertentu serta bersifat kudus atau menyelami soal-soal kebatinan
Dari segi bahasa :
i. Mengandungi kata-kata yang dapat memberi kesan gambaran (imej) yang tertentu seperti gambaran alam semulajadi, benda-benda, tingkah laku atau perbuatan, perasaan atau sentuhan, bunyi atau pendengaran
ii. Kaya dengan bahasa perbandingan, kata-kata perulangan, kata-kata kiasan atau kiasan bahasa dan metafora.
Jenis
mantera dibahagikan kepada empat jenis berdasarkan tujuan mantera tersebut diucapkan,
iaitu :
a. Perubatan
b. Pakaian diri
c. Pekerjaan
d. Adat isiadat
Fungsi mantera
a. Perubatan
b. Pakaian diri
c. Pekerjaan
d. Adat isiadat
Fungsi mantera
a.
Menyembuhkan penyakit dan menghalau makhluk halus yang dipercayai mengganggu sesuatu
tempat atau yang mengganggu kehidupan seseorang dan masyarakat.
b. Dijadikan sebagai pemanis, pengasih dan pembenci
c. Mantera digunakan dalam upacara-upacara seperti adat dan istiadat.
b. Dijadikan sebagai pemanis, pengasih dan pembenci
c. Mantera digunakan dalam upacara-upacara seperti adat dan istiadat.
MANTERA
ULIT MAYANG
Anda
sudah tentu pernah dengar lagu tradisi Negeri Terengganu, Ulek Mayang. Lagu
Ulek Mayang yang bermula sebagai kaedah perubatan tradisional menjadi identiti
Terengganu kerana menjadi amalan masyarakat Melayu lama sejak beratus tahun
lalu. Namun amalan itu dikatakan amalan khurafat kerana menggunakan khidmat
makhluk halus atau pun jin dalam mengubati seseorang pesakit.
Sekarang
Ulek Mayang hanya dikaitkan sebagai persembahan kesenian tradisional yang masih
aktif berkembang beberapa lokasi di Terengganu seperti Kampung Pasir Panjang,
Kuala Terengganu. Persembahan Ulek Mayang ini dimainkan dengan menggunakan
Mayang Pinang. Dipercayai Mayang Pinang membangkitkan semangat. Ketika
persembahan ini berlangsung pemain diiringi dengan seloka dan pantun oleh rakan
yang lain. Persembahan ini dimainkan secara beramai-ramai dengan membuat
bulatan dan pemegang duduk di tengah-tengah. Tidak ada muzik yang mengiringi
persembahan ini.
Persembahan
dan Tarian Ulek Mayang
Kini,
Ulek Mayang hanya dipersembahkan sebagai hiburan semata-mata tanpa mencampur
adukkan unsur khurafat dalam bacaan mantera. Malah, persembahan hanya
berlangsung 10 minit berbanding antara 20 hingga 30 minit.
Ulek
Mayang yang menampilkan persembahan tujuh puteri yang mengubati seorang lelaki
yang terkena sampuk. Ada dua versi iaitu versi sekumpulan lelaki bermain sepak
raga dan versi sekumpulan nelayan sebelum seorang daripada mereka terkena
sampuk.
Sejarah Ulek Mayang
Mengikut
catatan sejarah, tujuh puteri itu berasal dari Bukit Puteri yang sentiasa
menjadi tumpuan orang kampung untuk meminta bantuan mengubati orang sakit
melalui jampi, seru dan mantera. Ulek Mayang yang ada pada hari ini sudah
mengalami perubahan termasuk menghapuskan unsur khurafat.
Kini,
persembahan Ulek Mayang yang dimainkan sekadar untuk suka-suka saja, di mana ia
melambangkan suatu pemujaan mendalam terhadap Tuan Puteri Tujuh beradik.
Persembahan dimulakan dengan membaca doa dan membangkitkan asal Mayang. Mayang
yang digunakan dalam persembahan ini diasap kemenyan dan disapu minyak kelapa
terlebih dahulu.
Doa
dan ‘bangkitan’ dilakukan untuk memohon perlindungan agar orang yang mengambil
bahagian tidak ditimpa apa-apa kemalangan.
Mantera
Ulit Mayang
Aku tahu asal usulmu,
Seri Bersila nama
asalmu,
Seri Berdiri nama
batangmu,
Seri hidup asal
usulmu,
Seri Menempak nama
daunmu,
Seri Guntur nama
bungamu,
Seri Gintir nama
buahmu.
Aku tahu asal usulmu,
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala
jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan tuan
puteri,
Puteri dua berbaju
serong,
Puteri dua bersanggul
serong,
Puteri dua bersubang
gading,
Puteri dua
berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala
jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan
puterinya empat,
Puteri dua berbaju
serong,
Puteri dua bersanggul
serong,
Puteri dua bersubang
gading,
Puteri dua
berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala
jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan puterinya
enam,
Puteri dua berbaju
serong,
Puteri dua bersanggul
serong,
Puteri dua bersubang
gading,
Puteri dua
berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala
jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan puterinya
tujuh,
Puteri dua berbaju
serong,
Puteri dua bersanggul
serong,
Puteri dua bersubang
gading,
Puteri dua
berselendang kuning.
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan jala
jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan
tuan puteri,
Kutahu asal usulmu,
Yang laut pulang ke
laut,
Yang darat pulang ke
darat,
Nasi berwarna hamba
sembahkan.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala
jemala,
Pulih mayang kupulih,
Pulih balik sedia
kala.
assalamualaikum.. boleh tak terbit kan maksud puisi ini? untuk pembelajaran generasi baru STPM
ReplyDeleteYe betul tu
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum ,, boleh tk nyatakan kepentingan karya dalam konteks serwajagat bagi puisi ini ?
ReplyDeleteYe betul tu
ReplyDelete