BAHAGIAN A: SEJARAH
KESUSASTERAAN MELAYU MODEN
(a) Jelaskan latar belakang Abdullah Munsyi. [5]
(b) Huraikan lima pembaharuan yang diperkenalkan Abdullah Munsyi sehingga beliau dianggap demikian. [20]
Skema
Jawapan:
a) Latar belakang Abdullah Munsyi
a) Latar belakang Abdullah Munsyi
F1
: Nama penuh Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi
F2 :
Dilahirkan pada 1786 di Kg.Pali, Melaka
F3 :
Ayahnya berketurunan Arab Yamen, ibunya berketurunan India
F4
: Sejak kecil telah diajar mengaji al-Qur’an, tulisan jawi dan Bahasa Melayu
F5
: Boleh menguasai pelbagai bahasa seperti bahasa Tamil, Hindi , Arab dan
Inggeris
F6
: Pernah bertugas sebagai jurutulis Raffles
F7 :
Pernah membantu Paderi Milne dan Thompson untuk menterjemah kitab Injil ke Bahasa Melayu
F8
: Pernah menjadi guru bahasa Melayu kepada askar Inggeris dan India,
F9 :
Meninggal dunia pada usia 58 tahun di Jeddah semasa perjalanan menunaikan fardu haji.
Pilih 5 isi sahaja1 isi = 1 markah
5 isi = 5 markah
b) Lima pembaharuan yang diperkenalkan Abdullah
Munsyi dalam karya-karyanya.
F1
: Pembaharuan daripada segi isi cerita
H1
: Abdullah menulis perkara-perkara yang benar-benar berlaku di dunia nyata berdasarkan pemerhatian dan
pengalamannya sewaktu melawat sesuatu negeri. Beliau juga tidak menyelitkan
unsur-unsur mitos , dongeng dan legenda dalam karya-karyanya.
C1
: Abdullah menceritakan pengalamannya melihat kerajinan kaum wanita berniaga di Kelantan dalam Hikayat Pelayaran
Abdullah.
F2
: Pembaharuan daripada segi watak dan perwatakan
H2
: Dalam karya-karya beliau, watak-watak yang dikemukakan meliputi semua
lapisan masyarakat, iaitu daripada golongan raja
hinggalah rakyat biasa. Ini amat berbeza dengan karya-karya terdahulu yang kebanyakannya
mengisahkan watak-watak daripada golongan raja dan pembesar
(bangsawan).
C2
: Dalam karya-karyanya, Abdullah banyak memaparkan watak-watak berkaitan dirinya, keluarganya, Raffles, Paderi
Milne , dan lain-lain lagi sebagai manusia biasa yang ada kelebihan dan kekurangan.
F3 : Pembaharuan daripada segi gaya bahasa
H3
: Bahasa yang digunakan Abdullah dalam
karya-karyanya sudah banyak terpengaruh bahasa pertuturan dan juga
bahasa asing. Bahasa pertuturan sehari-hari juga digunakan.Abdullah juga
menggunakan kata ganti dirinya ’aku’ dan ’ku.’ Beliau juga memasukkan
perkataan-perkataan Inggeris dalam karya-karyanya.
C3
: Perkataan ‘college’ , ‘police’, ‘receipt’, ‘court’ dan ‘institution’.
Penggunaan perkataan Inggeris ini adalah suatu
perkara baru dalam karya-karya sastera pada zaman tersebut.
F4
: Pembaharuan daripada segi bentuk karya
H4
: Abdullah adalah pengarang Melayu pertama menghasilkan karya berbentuk autobiografi
C4
: Dalam karyanya, Hikayat Abdullah, Kisah Pelayaran Abdullah dan Kisah
Pelayaran Abdullah ke Jeddah(tidak siap), beliau
menceritakan tentang dirinya, keluarganya serta pengalaman semasa melawat
negeri-negeri di pantai timur.
F5
: Pembaharuan daripada segi keberanian mengkritik/memberi komentar
H5
: Beliau mengkritik semua golongan masyarakat khususnya raja-raja Melayu serta masyarakat Melayu di Pahang, Kelantan dan Terengganu
C5 : Beliau mengkritik sikap orang
Melayu di pantai timur yang tidak mementingkan kebersihan, golongan lelaki
yang pemalas serta raja-raja dan
pembesar-pembesar Melayu yang tidak berpelajaran, rendah akhlaknya serta kejam tingkah lakunya.
F6
: Pengarang Melayu pertama mencatatkan/ menulis nama pengarang pada karya
H6 : Abdullah mencatatkan namanya
sebagai pengarang yang bertanggungjawab menghasilkan karya
tersebut Ini berbeza dengan karya-karya
sebelum zaman beliau yang tidak diketahui
sipengarang karya tersebut.
C6 :
Abdullah mencatatkan namanya
sebagai pengarang dalam karyanya Hikayat Abdullah dan Kisah
Pelayaran Abdullah.
F7 : Pengarang pertama mencetak
karyanya
H7 : Abdullah menganggap kelebihan
karya yang dicetak ialah perkataan yang dicetak itu betul, lebih cepat
pekerjaannya, huruf lebih terang serta
harganya murah. Karya yang dicetak dapat
disebar luas kepada semua lapisan masyarakat berbanding sebelum ini hanya dinikmati golongan istana
sahaja.
C7 : Hikayat Abdullah
dicetak/diterbitkan pada 1840. Kisah Pelayaran Abdullah
dicetak/ diterbit pada 1838.
Catatan : Mana-mana contoh yang sesuai boleh diterima
Pilih 5 isi sahaja
1 isi = 4m (2m F, 1m H, 1m C)
5 isi = 5 x 4 = 20 markah
2.
Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya:
“Alangkah
baiknya jika kau dikirimkan ke Saga,” kata bapanya
“Memang saya akan ke Universiti Saga,
kenapa?” jawab Nilakesuma cepat, diiringi rasa hairan. Dia memandang muka
bapanya. Pada sinar mata bapanya itu ada tanda tanya. Ada riak-riak keceriaan
menghiasi garis-garis di wajah tua itu. Bibir mulut bapanya bergerak, sebuah
senyuman kecil timbul pada kulit mukanya. Nilakesuma, yang di rumahnya
dipanggil Nila sahaja, bertambah hairan lalu cepat-cepat berpaling ke kanan
mencari jawapan daripada ibunya.
“Kau mahu ke Saga ? betul ?” Ibunya menyampuk dengan wajah yang
juga ceria.
“Betul,” jawab Nilakesuma semakin hairan.
“Nah, cuba lihat surat tawarannya,”
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia
Mutiara Sastera Melayu Moden
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 146)
Mutiara Sastera Melayu Moden
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 146)
b) Huraikan tiga perwatakan Nilakesuma. [9]
c) Jelaskan empat mesej yang hendak disampaikan oleh pengarang. [8]
Skema jawapan
a)
1 isi = 2m
4 isi x 2m = 8m
F1 : Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana Nilakesuma dapat melanjutkan pelajaran ke luar negeri / Jepun.
F2 : Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana Nilakesuma dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Saga
F3: Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana ingatan mereka kepada Yoshida kembali segar. Ini dapat dilihat apabila ibunya mengeluarkan kotak kecil berisi surat- surat Yoshida.
F4: Ibu bapa Nilakesuma dapat menghubungkan kembali persahabatan mereka sekeluarga dengan Yoshida yang sudah terputus sejak sepuluh tahun yang lalu
F5: Ibu bapa Nilakesuma gembira menceritakan bagaimana terjalinnya hubungan persahabatan antara Yoshida dengan Cikgu Sulaiman, datuk Nilakesuma.
F6: Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana dengan perginya Nilakesuma ke Saga bererti mereka akan dapat mengetahui keadaan Yoshida sama ada masih hidup atau meninggal dunia.
F2 : Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana Nilakesuma dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Saga
F3: Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana ingatan mereka kepada Yoshida kembali segar. Ini dapat dilihat apabila ibunya mengeluarkan kotak kecil berisi surat- surat Yoshida.
F4: Ibu bapa Nilakesuma dapat menghubungkan kembali persahabatan mereka sekeluarga dengan Yoshida yang sudah terputus sejak sepuluh tahun yang lalu
F5: Ibu bapa Nilakesuma gembira menceritakan bagaimana terjalinnya hubungan persahabatan antara Yoshida dengan Cikgu Sulaiman, datuk Nilakesuma.
F6: Ibu bapa Nilakesuma gembira kerana dengan perginya Nilakesuma ke Saga bererti mereka akan dapat mengetahui keadaan Yoshida sama ada masih hidup atau meninggal dunia.
1 isi = 2m
4 isi x 2m = 8m
b)
F1 Cerdik / Pandai / Bijak
H/C Nilakesuma dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Saga
F2 Peramah / Mudah Mesra
H/C Senang / mudah berkawan contohnya bila bertemu Anieza dalam kapalterbang
F3 Menghormati Orang Lain
H/C Walaupun kali pertama berjumpa dengan Yoshida, Nilakesuma menghormati keluarga Yoshida / berbicara / berbual tanpa segan silu
F4 Amanah / bertanggungjawab
H/C Nilakesuma menunaikan hajat ibu bapanya untuk pergi mencari Yoshida
F5 Kasih sayang
H/C Nilakesuma sangat kasih dan sayangnya kepada kedua-dua ibu bapanya.
F6 Simpati
H/C Nilakesuma amat simpati dengan apa yang menimpa Nagasaki dan isteri Yoshida.
F1 Cerdik / Pandai / Bijak
H/C Nilakesuma dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Saga
F2 Peramah / Mudah Mesra
H/C Senang / mudah berkawan contohnya bila bertemu Anieza dalam kapalterbang
F3 Menghormati Orang Lain
H/C Walaupun kali pertama berjumpa dengan Yoshida, Nilakesuma menghormati keluarga Yoshida / berbicara / berbual tanpa segan silu
F4 Amanah / bertanggungjawab
H/C Nilakesuma menunaikan hajat ibu bapanya untuk pergi mencari Yoshida
F5 Kasih sayang
H/C Nilakesuma sangat kasih dan sayangnya kepada kedua-dua ibu bapanya.
F6 Simpati
H/C Nilakesuma amat simpati dengan apa yang menimpa Nagasaki dan isteri Yoshida.
1 isi = 3m (2mF, 1mH/C)
3 isi x 3m = 9m
c)
F1 Persahabatan yang ikhlas merentasi ruang litup budaya, bangsa dan negara
H/C Cikgu Sulaiman dan Yoshida bersahabat walaupun berlainan bangsa dan berbeza fahaman terutamanya dalam masa peperangan tetapi dapat mengekalkannya sehingga ke anak cucu.
F2 Peperangan bersifat kejam dan patut dihindari
H/C Yoshida amat merasai penderitaan akibat daripada peperangan khususnya penyakit yang menimpa isterinya akibat ledakan bom atom di Nagasaki dan Hiroshima
F3 Menuntut ilmu menjadi kewajipan pada setiap orang Islam
H/C Nilakesuma sanggup berjauhan dengan keluarga / ibu bapanya semata-mata ingin menuntut ilmu kerana ia wajib bagi orang Islam
F4 Menghormati budaya orang lain
H/C Nilakesuma tetap menghormati budaya orang Jepun. Ini dapat dilihat semasa dia bertemu dengan keluarga Yoshida
F5 Jangan lupa akan sejarah negara
H/C Yoshida melarang mereka mengambil gambar di tugu kerana tidak mahu generasi muda lupa sejarah hitam yang melanda Jepun dalam Perang Dunia Kedua.
F6 Cintakan Tanah Air
H/C Yoshida sangat mencintai tanah airnya sendiri sehingga dia tidak mahu berbicara tentang peperangan / bom atom
F1 Persahabatan yang ikhlas merentasi ruang litup budaya, bangsa dan negara
H/C Cikgu Sulaiman dan Yoshida bersahabat walaupun berlainan bangsa dan berbeza fahaman terutamanya dalam masa peperangan tetapi dapat mengekalkannya sehingga ke anak cucu.
F2 Peperangan bersifat kejam dan patut dihindari
H/C Yoshida amat merasai penderitaan akibat daripada peperangan khususnya penyakit yang menimpa isterinya akibat ledakan bom atom di Nagasaki dan Hiroshima
F3 Menuntut ilmu menjadi kewajipan pada setiap orang Islam
H/C Nilakesuma sanggup berjauhan dengan keluarga / ibu bapanya semata-mata ingin menuntut ilmu kerana ia wajib bagi orang Islam
F4 Menghormati budaya orang lain
H/C Nilakesuma tetap menghormati budaya orang Jepun. Ini dapat dilihat semasa dia bertemu dengan keluarga Yoshida
F5 Jangan lupa akan sejarah negara
H/C Yoshida melarang mereka mengambil gambar di tugu kerana tidak mahu generasi muda lupa sejarah hitam yang melanda Jepun dalam Perang Dunia Kedua.
F6 Cintakan Tanah Air
H/C Yoshida sangat mencintai tanah airnya sendiri sehingga dia tidak mahu berbicara tentang peperangan / bom atom
1 isi = 2 markah (F1m/H1m)
4 x 2 = 8 markah
BAHAGIAN C : DRAMA
3. Baca petikan drama di
bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
DAHLAN : Apa boleh buat, sudah suratan takdir.
Cukup juga saya mengatur tadbir, tapi kecewa. Takdir juga yang tiba.
PAK HAMID : Tentu, sebab tadbir kau tadbir bodoh. Kejam.
DAHLAN
: Apa, pak cik? Tadbir bodoh? Sia-sia saya ke England…Sia-sia kelulusan saya yang saya bawa balik.
PAK HAMID : Memang semua
orang tahu kau lepasan sekolah tinggi. Kau lulus ilmu undang-undang. Kau seorang
lawyer. Tapi ingat…pelajaran tinggi sahaja tidak berguna kalau tidak disertai dengan
pendidikan kebangsaan dan keagamaan. Sebenarnya kau tak ada pendidikan. Kau
lulus ilmu undang-undang tapi kau tidak mengikut undang-undang.
DAHLAN : Tak mengikut undang-undang?
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.] 2003.
Drama Lawyer Dahlan dalam
Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur: DBP, hal. 215)
(b) Berikan tiga alasan Dahlan dituduh tidak mengikut undang-undang menurut pandangan Pak Hamid. [9]
(c) Huraikan empat pemikiran yang cuba disampaikan pengarang. [8]
Skema Jawapan
(a)
F1 : Rahimah memarahi Dahlan kerana selalu pulang lewat malam.
F1 : Rahimah memarahi Dahlan kerana selalu pulang lewat malam.
F2 : Dahlan dan Rahimah bertengkar setelah Rahimah
menuduh Dahlan mengabaikan rumahtangga
mereka.
F3 : Dahlan menceraikan Rahimah dengan talak satu.
F3 : Dahlan menceraikan Rahimah dengan talak satu.
F4
: Dahlan menghalau Rahimah keluar
dari rumah mereka.
F5
: Dahlan menghina Rahimah yang
berasal dari kampung
F6
: Dahlan tidak membayar hutang
dengan Ah San
1 isi = 2 markah4 isi = 8 markah
(b)
F1 : Dahlan menceraikan isterinya yang tidak bersalah
F1 : Dahlan menceraikan isterinya yang tidak bersalah
HC : Dahlan telah menceraikan
Rahimah yang tidak berdosa setelah Rahimah menegurnya selalu pulang
lewat malam dan mengabaikan rumah tangga.
F2
: Dahlan melakukan pecah amanah/rasuah.
H/C : Dahlan menerima suapan RM
10000 daripadaTauke Leong.
F3
: Dahlan tidak/ enggan membayar
hutang
H/C : Dahlan telah berhutang dengan
Ah San tetapi tidak membayar hutang tersebut
F4 :
Dahlan menganiayai pekerjanya
H/C : Dahlan mengugut hendak memberhentikan pekerjanya jika mereka tidak memberikan sebahagian gaji mereka kepada beliau.
F5 : Dahlan tidak bertanggungjawab terhadap isteri/ rumahtangga
H/C : Pak Hamid menganggap Dahlan gagal membimbing Rahimah ke jalan yang benar, sebaliknya mempengaruhi Rahimah mengamalkan budaya barat dalam kehidupan mereka.
H/C : Pak Hamid menganggap Dahlan gagal membimbing Rahimah ke jalan yang benar, sebaliknya mempengaruhi Rahimah mengamalkan budaya barat dalam kehidupan mereka.
1 isi 3 markah ( 2m F, 1m H/C)
3 isi x 3 m = 9m
(c)
F1 : Sikap mudah lupa diri/ asal-usul.
H/C : Dahlan yang belajar undang-undang di England dan kemudiaannya pulang ke tanah air dan menjadi majestrit. Beliau telah menjadi sombong dan lupa diri. Beliau enggan membantu penduduk kampung, menghina peminta sedekah dan mengamalkan budaya barat dalam kehidupannya.F1 : Sikap mudah lupa diri/ asal-usul.
Rahimah sudah tidak mahu makan lagi ulam-ulaman dan sayur-sayuran dari kampung yang dibawa ibunya setelah berkahwin dengan Dahlan. Rahimah sudah tidak mahu melakukan kerja-kerja di rumah seperti memasak dan mengemas sebaliknya telah mengupah orang gaji untuk melakukan kerja-kerja tersebut.
F2 : Pentingnya pelajaran untuk mengubah taraf hidup
H/C : Pak Hamid telah menggalakkan Dahlan agar melanjutkan pelajaran hingga peringkat yang tinggi. Pak Hamid juga berusaha mendapatkan biasiswa untuk Dahlan melanjutkan pelajaran di England.
F3 : Pengaruh budaya barat dalam kehidupan
H/C : Dahlan dan Rahimah yang pernah tinggal di England telah terpengaruh dengan budaya barat yang negatif dalam kehidupan seharian mereka.Mereka mengamalkan pergaulan bebas, minum minuman keras serta berfoya-foya di kelab malam. Rahimah dan Dahlan juga mempunyai mentaliti/pemikiran semua yang ada di Barat adalah baik.
F4 : Sikap mementingkan diri sendiri
H/C : Dahlan dan Rahimah enggan membantu peminta sedekah dan pengutip derma . Dahlan enggan memberi derma kepada Zakiah dan Rahman untuk membina sekolah rakyat. Dahlan juga enggan memberi ceramah kepada penduduk kampung seperti yang diminta Pak Hamid.
F5 : Sikap tidak mengenang budi/Menderhaka kepada orang tua
H/C : Dahlan dan Rahimah yang telah mendapat kesenangan telah menjadi lupa diri serta melupakan jasa orang yang telah banyak membantu mereka. Dahlan telah menghalau Pak Hamid dari rumahnya setelah Pak Hamid memarahinya kerana telah menceraikan Rahimah. Rahimah pula tidak mengakui ibunya kerana ibunya berasal dari kampung.
F6 : Perbuatan yang salah akan mendapat balasan setimpal/ hukum karma/poetic justice
H/C : Dahlan yang telah menerima rasuah daripada Tauke Leong sebanyak RM10000 telah dihukum penjara selama empat tahun. Rahimah yang menderhaka kepada ibunya telah dihalau dan diceraikan Dahlan. Dahlan yang tidak mendengar nasihat Pak Hamid mendapat balasan rumah tangganya tidak bahagia.
F7 : Pentingnya ilmu agama dalam kehidupan
H/C : Dahlan dan Rahimah telah terpesong jauh daripada ajaran agama dalam kehidupan mereka. Kesannya ialah rumah tangga mereka tidak bahagia dan akhirnya musnah. Dahlan juga cuba membunuh diri tetapi sempat dihalang oleh Pak Hamid.
Pilih empat isi sahaja
1 isi = 2 markah (1mF, 1m H/C)
BAHAGIAN D : SAJAK
8. Baca petikan sajak di
bawah dan jawab soalan mengikutinya.
Bulan Berdarah
Nahmar Jamil
Setiap
kali kuintip bulan indah
setiap
kali ia berubah wajah
bulan yang
kukenali kini bukan bulan dulu
bulan yang
kupandangi bagai ketuaan ditelan waktu.
Dulu aku
bersorak gembira dan tertawa
melihat
bulan kanak tidak mengenal diam
dulu aku
dikejar rindu, berahi dan dendam
melihat
bulan remaja mengepak gagah perkasa.
Bulan yang
kukenali kini bulan Islam
bulan yang
tidak mengenal geografi bumi
bulan yang tidak mengenali asyabiah putih dan hitam
bulan yang tidak mengenali asyabiah putih dan hitam
bulan yang
bertanah air akidah bersempadan ukhrawi.
Bulan yang
dipandang kini menitis darah dan basah
menitis di
negeriku, di Afghanistan, Iran, dan Iraq
menitis di
setiap benua di mana berteduh pucuk aqidah
aku tertanya
akan hikmahnya kapan berhenti atau tidak.
Bulan
berdarah menitis di tubuhku dan aku menangis
bersama
rakyat Palestin, Moro, Pattani, Eritrea dan
semua yang tergilis
aku
bertarung di negeri menegakkan manhaj kedaulatan
di tengah
sengketa puak antara kebatilan dan kebenaran.
Bulan
berdarah menitis dan aku mendepani kurun
kurun
serigala menerkam mangsa seperti di Sahara Afrika
tetapi aku
bangkit dengan luka tanpa mengenal putus asa
akidahku
pantang dicabar meski dijejal mayat bertimbun.
Bulan
berdarah menitis dan mata enggan lelap
aku
memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada
apabila
semua dikembalikan kepada janji padu dan tegap
janji
kemenangan al-ummah di kehadiran awal keagungannya.
Dewan
Sastera, September 1985
Dewan Bahasa dan
Pustaka.
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.], 2003.
Mutiara Sastera Melayu Moden
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 294-295)
Mutiara Sastera Melayu Moden
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 294-295)
(a) Dengan memberikan contoh, huraikan
tiga mesej yng ingin dikemukakan
oleh penyajak dalam sajak dia atas. [9]
(b) Huraikan empat penilaian anda terhadap gaya
bahasa sajak di atas dan kesannya yang memperlihatkan nilai estetik. [16]
Skema Jawapan
F1 Penyajak cuba menyedarkan masyarakat Islam agar menghentikan peperangan sesama sendiri.
H/C
Bulan yang dipandang kini menitis darah dan basah
menitis di negeriku, di Afghanistan, Iran, dan Iraq
menitis di setiap benua di mana berteduh pucuk akidah
aku tertanya akan hikmahnya kapan berhenti atau tidak.
F2 Penyajak menyeru umat Islam bangun berusaha menegakkan kedaulatan Islam.
H/C
Bulan berdarah menitis di tubuhku dan aku menangis
bersama rakyat Palestin, Moro, Pattani, Eritrea dan
semua yang tergilis
aku bertarung di negeri menegakkan manhaj kedaulatan
di tengah sengketa puak antara kebatilan dan kebenaran.
F3 Penyajak mengharapkan semua umat Islam bersemangat kental menentang segala bentuk cabaran, berjuang mempertahankan Islam.
H/C
Bulan berdarah menitis dan aku mendepani kurun
kurun serigala menerkam mangsa seperti di Sahara Afrika
tetapi aku bangkit dengan luka tanpa mengenal putus asa
akidahku pantang dicabar meski dijejal mayat bertimbun.
F4 Penyajak mengharapkan semua perjuangan umat Islam akan mencapai kemenangan.
H/C
Bulan berdarah menitis dan mata enggan lelap
aku memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada
apabila semua dikembalikan kepada janji padu dan tegap
janji kemenangan al-ummah di kehadiran awal keagungannya.
1 isi = 3m (2m F, 1m H/C)
3 isi = 3 x 3m = 9 markah
F1 Asonansi
H Perulangan bunyi vokal dalam baris sajak.
C aku memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada
*Atau mana-mana contoh yang sesuai.
K Untuk menimbulkan kemerduan bunyi / kelembutan bunyi / keindahan bunyi
F2 Aliterasi
H Perulangan bunyi konsonan dalam baris sajak.
C aku tertanya akan hikmahnya kapan berhenti atau tidak.
*Atau mana-mana contoh yang sesuai.
K Untuk menimbulkan kesan bunyi keras / kasar / lantang.
F3 Anafora
H Perulangan perkataan di awal baris yang sejajar / berturutan
C
Bulan yang kukenali kini bulan Islam
bulan yang tidak mengenal geografi bumi
bulan yang tidak mengenali asyabiah putih dan hitam
bulan yang bertanah air akidah bersempadan ukhrawi.
K Menimbulkan kesan penegasan maksud / menimbulkan keindahan irama
F4 Perulangan
H Perulangan perkataan/kata dalam baris yang sama
C bulan yang kukenali kini bukan bulan dulu
K Menimbulkan keindahan irama dan bunyi / menegaskan maksud
F5 Personifikasi
H Pemberian sifat manusia pada binatang, tumbuhan atau benda bukan hidup
C Bulan berdarah menitis di tubuhku dan aku menangis
K Menggerakkan imaginasi pembaca / menghidupkan gambaran suasana sunyi.
F6 Simile
H Membandingkan sesuatu keadaan, suasana atau benda lain. Setiap perbandingannya diikuti oleh kata-kata: seperti, bak, bagai, laksana, umpama.
C bulan yang kupandangi bagai ketuaan ditelan waktu.
K Menimbulkan kesan penegasan maksud / menimbulkan keindahan irama
F7 Hiperbola
H Pernyataan yang dibuat secara berlebih-lebihan dalam usaha menekankan sesuatu pandangan, idea atau peristiwa.
C
Bulan berdarah menitis dan aku mendepani kurun
aku memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada
K Untuk memukau pembaca / menimbulkan imaginasi pembaca
F8 Metafora
H Penggunaan kata-kata yang menerbitkan makna lain daripada makna tersurat atau disebut bahasa kiasan. Gabungan kata konkrit dan abstrak.
C menitis di setiap benua di mana berteduh pucuk aqidah
K Bahasa bandingan untuk menggerakkan imaginasi pembaca / menghidupkan perasaan pembaca.
1 isi = 4m (1mF, 1mH, 1mC, 1mK)
4 isi = 4 x 4m = 16 markah
terima kasih
ReplyDelete