HIKAYAT FARIDAH HANUM
· Novel pertama lahir dalam Kesusasteraan Melayu.
· Novel terjemahan oleh Syed Syeikh al-Hadi.
· Terbit dalam dua jilid pada tahun 1925 dan 1926
· Watak dan latar belakang terdiri daripada golongan bangsawan Arab (Mesir)
· Menceritakan tentang pergelutan hidup manusia.
KAWAN BENAR
· Pengarang : Ahmad bin Muhammad Rasyid Talu
· Novel Melayu asli yang pertama
· Terbit pada tahun 1927
· Watak dan latar di Tanah Melayu
· Menggunakan dialek Pulau Pinang
PENGARANG & NOVEL 1920-an
- SYED SYEIKH AL-HADI
- Hikayat Faridah Hanum (1925/26)
- Hikayat Anak Dara Ghasan (1928-1929)
- Hikayat Puteri Nurul ‘Ain (1929)
- Hikayat Cermin Kehidupan (1929)
- AHMAD RASYID TALU
- Kawan Benar (1927)
- Ia Kah Salmah (1928)
- Dua Belas Kali Sengsara(1928)
3. AHMAD KOTOT
a. Hikayat Percintaan Kasih Kemudaan (1927)
- ZULKARNAIN YAACOB
- Hikayat Khalik dan Malik (1927)
- Hikayat Perjumpaan Asyik (1927)
5. MUHAMMAD YUSUF AHMAD
- Mencari Isteri (1929)
- A.HAMID HAJI AHMAD
- Penjodohan Yang Setia
SIFAT-SIFAT NOVEL 1920-an
- TEMA DAN PERSOALAN
a. Pertembungan Timur dan Barat
• Soal moral dan akhlak (Berjudi/minum arak/berfoya-foya)
• Ibu bapa yang manjakan anak
• Kongkongan adat
• Contoh novel : Kawan Benar
b. Kahwin Paksa
• Soal cinta muda-mudi
• Ingin menentukan pasangan hidup
• Contoh novel : Hikayat Faridah Hanum
c. ImansipasiWanita
• Berkaitan dengan anak perempuan
• Bebas menentukan masa depan sendiri
• Peluang menuntut ilmu
• Contoh novel : Ia Kah Salmah
- TEKNIK PENULISAN / NARATIF
a. Plot Cerita
• Bahagian awal : pengenalan
• Bahagian pertengahan : konflik yang timbul menyebabkan cerita berkembang
• Bahagian akhir : kesudahan /peleraian. Biasanya berakhir dengan ‘happy ending’
• Contoh novel : Hikayat Faridah Hanum
- Watak dan Perwatakan
• Terdiri daripada kalangan bangsawan
• Digambarkan secara hitam putih
• Perlukisan watak secara fizikal (tradisi) dan batiniah (pergolakan jiwa)
• Contoh novel : Ia Kah Salmah
- Latar (Setting)
• Meliputi zaman sebelum perang, khasnya tahun-tahun 1920-an
• Novel terjemahan - latar Mesir
• Novel asli - latar tempatan
• Masyarakat bandar/desa
• Hikayat Percintaan Kasih : latar desa
• Ia Kah Salmah : PP, Kedah & Singapura
• Hikayat Faridah Hanum : bandar-bandar besar di Mesir
PENGARANG & NOVEL 1930-an
- HARUN MUHAMMAD AMIN
- Melur Kuala Lumpur (1930)
- AHMAD RASHID TALU
- Siapa Jahat / Datuk Chencano(1930)
- Pengakap Hitam (1931)
- Ramlah bt. Abdullah (1934)
- RAJA MANSUR
- Kembang Kenanga dari Kinta (1935)
- Tujuh Kali Beristeri (1935)
- Bidadari Tanah Melayu (1935)
- Satu Kali Cium Tiga Kali Tempeleng (1937)
4. ABDUL SAMAD AHMAD
- Cinta Itu Bahaya (1936)
- Setia Itu Jaya (1937)
- SHAMSUDDIN SALLEH
- Hidup Yang Durhaka (1936)
- Siasat Yang Dahsyat (1936)
- Bingkisan Rahsia (1937)
- Pertandingan Sukma (1939)
6. ISHAK HAJI MUHAMMAD
- Putera Gunung Tahan (1937)
- Budak Beca (1937)
- ABDULLAH SIDEK
- Cinta Yang Tak Berfaedah (1931)
- Siapakah Pembunuhnya (1937)
- Duri Perkahwinan (1938)
- Iblis Rumah Tangga (1939)
- Pertemuan Yang Bahagia (1939)
SIFAT-SIFAT NOVEL 1930-an
- TEMA DAN PERSOALAN
- Cinta, kahwin paksa dan rumahtangga
Contoh novel : Melur Kuala Lumpur, Bidadari Tanah Melayu, Iblis Rumah Tangga.
b. Nasionalisme
Contoh novel : Putera Gunung Tahan, Pertandingan sukma
c. Sosial - Pertembungan Timur Barat
Contoh novel : Iblis Rumah Tangga
d. Ekonomi - orang Melayu
Contoh novel : Mari Kita Berjuang
e. Penyiasatan
Contoh novel : Siapakah Pembunuhnya?
- TEKNIK PENULISAN / NARATIF
- Plot Cerita
• Sederhana dan mendatar
• Masih terbahagi kepada 3 bahagian
• Masih mendekati cerita penglipurlara
- Watak dan Perwatakan
• Secara hitam putih
• Bangsawan
• Kaum asing : Cina
c. Gaya bahasa
• Masih berbentuk khutbah
• Gaya bahasa lama terutama ketika menggambarkan watak
• Pantun dan syair sering diselitkan
• Gaya pengarang tidak seragam,berdasarkan latar pendidikan
RUJUKAN
Zainon S.Ahmad, Sejarah Kesusasteraan Melayu Moden dan Kritikan Sastera,Ilmu Media Trade, 2005.
LATIHAN
Sila buat perbandingan perkembangan novel sebelum perang berdasarkan aspek-aspek berikut :
Pengarang dan novel
Sifat-sifat novel
No comments:
Post a Comment